Akademia Kreatywnego Rozwoju jest to projekt realizowany przez Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS w Lublinie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. W dniu 21 stycznia 2019 r. uczniowie z klas VI-VIII uczestniczyli w zajęciach w ramach Panelu III.
Uczestnicy zajęć wzięli udział w pokazie pt. Skąd bierze się prąd?, zajęciach rachunkowo-obliczeniowych „Mat-mistrzostwa drużynowe”, zajęciach komputerowych pt. „Młodzi inżynierowie ”, w warsztatach doświadczalno-laboratoryjnych na pracowniach mechaniki, elektryczności, optyki
i fizyki jądrowej, wysłuchali wykładu popularnonaukowego pt. „Energetyka jądrowa” i zwiedzili interaktywne Muzeum Instytutu Fizyki w ramach zajęć „Historia odkryć i postępu”.
W dniu 7 lutego 2019 r. uczniowie klasy IV uczestniczyli w zajęciach w ramach Panelu II. Uczestnicy zajęć wzięli udział w pokazie pt. Żywioły, który demonstrował wzajemne współdziałanie i wykluczanie się żywiołów wody, ognia, powietrza i ziemi, przekonali się, że konkurujące ze sobą żywioły nie istnieją bez siebie nawzajem. Na zajęciach rachunkowo obliczeniowych „P jak Pascal i Pitagoras” uczniowie samodzielnie wyznaczyli wartość liczby pi, poznali i sprawdzili słuszność twierdzenia Pitagorasa i poznali „matematyczną” stronę Pascala rozwiązując trójkąt Pascala. Atrakcję stanowiła też prezentacja figur przestrzennych. Na zajęciach komputerowych pt. „Młodzi inżynierowie 1 i 2” uczniowie testowali prawa fizyczne z wykorzystaniem programów komputerowych odtwarzających fizyczne zachowania maszyn.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty doświadczalno-laboratoryjne zatytułowane „Drgaj i bądź na fali”. Uczniowie poznawali nie tylko fale generowane na wodzie, ale również wahadła wykonujące ruch drgający. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, że falą jest też dźwięk. Bogato poparty demonstracjami był również wykład popularnonaukowy zatytułowany „Trzymajmy się zasad” w którym uczniowie aktywnie uczestniczyli, m.in. jeździli na wózkach, ciągnęli liny, rzucali workami z piaskiem. Ostatnim punktem aktywności była debata o przyszłości młodych uczestników projektu
pt. „Kim mogę być?” realizowana w pracowniach Instytutu Fizyki, po których uczniów oprowadzali pracownicy prowadzący w tych pracowniach zajęcia dydaktyczne ze studentami i badania naukowe. Uczniowie zwiedzali m.in. pracownię optometrii, pracownię fizyki jądrowej, pracownię fizyki medycznej i pracownię mikroskopii elektronowej.